22.6 C
București
miercuri, 10 august 2022

Florentina Ion (Didactica Publishing House): „Da, traversăm o perioadă dificilă și cu siguranță problemele se vor accentua, însă în prezent nu suntem în criză”

Publicat pe


Florentina Ion, fondatoarea editurii Didactica Publishing House, este optimistă și se referă la proiectele europene, cu axe pe care se poate aplica astfel încât să susțină producția de carte. Astfel, DPH a obținut o finanțare de 110.000 de euro pentru a promova prin literatură ecologia și grija față de mediu.

Forbes: Ce a însemnat anul 2021 pentru editura pe care o conduceți: un an al revenirii după șocul din 2020, un an obișnuit sau un an prevestitor pentru o nouă criză? (variația cifrei de afaceri față de 2020, lansări deosebite, evenimente, decizii de business, strategia, etc)

Florentina Ion: 2021 a fost pentru editura DPH un an… obișnuit. Am crescut puțin, însă creșterea a venit pe fondul efervescenței din online și a promoțiilor repetate, dar care nu pot fi susținute pe termen lung.

Am avut un an în care am investit peste 1,5 milioane de euro în titluri noi, am accelerat proiectele de CSR și ne-am pregătit pentru 2022. Pentru că ne așteptam la o perioadă dificilă.

Sigur, nu puteam prevede ce s-a întâmplat la graniță și efectele acestei crize, însă anticipam o perioadă care să ne pună la încercare. De aceea, am tratat 2021 cu prudență și continuăm aceeași strategie și în 2022.

Forbes: În prezent, piața editorială din România traversează o criză? Care sunt cauzele crizei și care sunt efectele asupra publicului consumator?

Florentina Ion: Nu consider că piața editorială din România traversează o criză. Da, traversăm o perioadă dificilă și cu siguranță problemele se vor accentua, însă în prezent nu suntem în criză.

Ne adaptăm situației și tratăm viitorul cu precauție. Prin faptul că anul trecut am tipărit multe titluri, am reușit să ne asigurăm un stoc care să ne permită să menținem prețurile actuale la cea mai mare parte din oferta de carte, deși tiparul s-a scumpit foarte mult, cu 20% mai mult decât în alte țări.

Căutăm oricum alternative mereu, pentru titlurile noi, de exemplu tipărim nu doar în România, ci și în alte țări europene sau în Asia, în dorința de a optimiza costurile și de a eficientiza investițiile.

Pe de altă parte, cauza crizei care se conturează vine, printre altele, și din instabilitatea economică la nivel de țară, cu efecte evidente asupra publicului consumator, care este practic îndemnat la prudență.

Forbes: Ce anume îi răspundeți unui cititor care constată cu reproș: s-au scumpit cărțile, nu-mi permit să mai cumpăr! 

Florentina Ion: Știm că mulți cititori sunt mai precauți și mai rezervați în achiziții, resimțim acest lucru și la nivelul coșului de cumpărături, care este într-o ușoară scădere. Nu vorbim doar de achiziția cărților care s-au scumpit, ci de achiziția de carte în general.

Avem în stoc multe titluri, primite retur din librării de exemplu, care s-au deteriorat ușor la transport sau din cauza expunerii la raft, care nu mai pot fi vândute pe site ca produse noi, însă ele sunt în perfectă stare de funcționare. Le vom oferi la un preț modic, astfel încât să putem recupera măcar parțial costul lor de tipar.

Forbes: Care sunt îngrijorările dvs în ceea ce privește piața editorială din acest an? Dar motivele de optimism?

Florentina Ion: Îngrijorările reflectă situația de fapt din piață. Au crescut cheltuielile esențiale, cheltuielile la alimente de bază, iar efectul este că multe familii cu venituri mici și medii nu își vor mai permite să cumpere cărți și, în consecință, ceea ce ne doare pe noi cel mai tare, copiii nu vor mai avea același acces la lectură și educație.

Încercăm să intervenim aici printr-unul dintre proiectele noastre cele mai dragi și mai importante și anume crearea de colțuri de lectură în școli, grădinițe, centre dedicate copiilor astfel încât aceștia să aibă acces la lectură și la educație, indiferent de situația materială a familiei.

Prioritatea noastră este să mergem în acele comunități cu posibilități reduse, unde dotăm aceste colțuri de lectură cu mobilier și un fond de carte actual, suficient, cu accent pe zona de educație. Am demarat proiectul, nu are un termen limită și nici un număr limită de astfel de centre dedicate educației, vrem să ajungem la cât mai mulți copii.

Un motiv de optimism pentru noi îl reprezintă proiectele europene, cu axe pe care putem aplica astfel încât să susținem producția de carte.

De exemplu, în 2021 am depus un proiect în cadrul programului Europa Creativă, declarat recent câștigător. Astfel, am obținut o finanțare de aproximativ 110.000 de euro pentru a promova prin literatură ecologia și grija față de mediu. Peste 2.000 de cărți tipărite în cadrul programului vor fi distribuite cu titlu gratuit în școli și grădinițe. Ajungem astfel la copii cu un subiect care ne preocupă și care este important pentru educație, iar acesta este un motiv de optimism pentru noi.

Aplicăm și pe alte proiecte, inclusiv în zona de digitalizare, pentru că aceste inițiative chiar ne ajută.

Forbes: Un raport național, publicat recent de platforma BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), arată că 42% dintre elevii din România sunt analfabeți funcțional. Cum comentați? Cine sunt responsabili, cine sunt vinovații acestei situații? Cum ar putea să scadă acest procent în următorii ani?

Florentina Ion: Am încredere în cadrele didactice și în părinți, în implicarea lor în depășirea acestei situații. Sper ca produsele noastre – axate de altfel pe educație și pe introducerea anumitor noțiuni de bază copiilor prin joc – să contribuie la reducerea acestui procent.

Dacă vor exista proiecte demarate în acest sens, la nivel instituțional, ne vom implica, așa cum am făcut-o de fiecare dată.

În opinia mea, pandemia a contribuit la accentuarea acestei situații. Nu existau platforme digitale dezvoltate de către parteneri din zona de educație și care ar fi putut sprijini Ministerul Educației în acest sens.

Editura DPH a dezvoltat la finalul lui 2020 o platformă educațională în acest sens, după un model finlandez aplicat cu succes în întreaga lume, care conține resurse dedicate îndeosebi clasei pregătitoare, adică perioadei când copiii învață să citească, să numere, să calculeze. Este momentul când ei trebuie să fie atrași spre studiu, spre a învăța. Prin tipul de activități și resurse elaborate special pentru această platformă, credem că am reușit să creăm un program digital adecvat, atractiv, eficient.

De altfel, putem oferi cu titlu gratuit un număr de licențe pentru acești copii, astfel încât să contribuim activ la a reduce acest procent.

Forbes: O idee: plafonarea prețului la cărți. O idee trăsnită sau o decizie de luat în seamă de guvern pentru revitalizarea pieței editoriale din România?

Florentina Ion: O astfel de idee ar putea fi posibilă doar dacă statul român ar susține diferența de cost. Ceea ce este practic imposibil. Ce s-ar putea însă face este susținerea unui procent din creșterea prețului hârtiei de exemplu, astfel încât noi să putem menține producția, respectiv businessul și astfel să ne păstrăm inclusiv angajații.

De asemenea, o soluție poate fi renunțarea sau scăderea TVA-ului la carte ori abordarea unui TVA redus și în cazul jocurilor educaționale.

Trebuie făcută o diferențiere între jocurile de societate și cele educaționale, așa cum se face în alte țări europene, pentru că acestea din urmă sunt similare unei cărți.

Se promovează foarte mult în ultimul timp ideea educației prin joc, iar acest tip de materiale vin să facă fix acest lucru. Copiii învață prin joc să citească, să socotească, să comunice, să-și dezvolte imaginația creând povești, să-și gestioneze emoțiile și să-și dezvolte inteligența emoțională. Cred că o astfel de măsura ar contribui la a face accesibile aceste jocuri unei categorii mai largi de cititori.

(4 iunie 2022)    



Sursa: www.forbes.ro

Mai multe stiri

Ultimele Stiri