1.6 C
București
joi, 1 decembrie 2022

Forbes Best Cities For Business 2022 – IAȘI – LIVE TEXT

Publicat pe


Cea de-a patra ediție a evenimentului Forbes Best Cities For Business are loc la Iași și reunește factorii de decizie locali, precum și reprezentanții întregii comunități de business, pentru a aborda toate aspectele mediului de afaceri din zona respectivă, de la provocări și dificultăți (normale sau determinate de această perioadă fără precedent), până la oportunitățile oferite de fiecare zonă în parte și de autoritățile locale respective.

Iată cele mai importante declarații ale acestora:

OPENING SPEECH

MIHAI CHIRICA – Primar al Municipiului Iași

În ultimii ani, Iașul se află printre orașele care au atras tot mai mulți investitori, iar aici trebuie să menționez aportul dezvoltării sectorului IT – un segment pe care încercăm să-l menținem la cel mai ridicat nivel. Provocările și în mediul de afaceri local sunt din ce în ce mai dificile și au început încă din anul pandemic 2020. Referitor la domeniile care au atras însă cei mai mulți investitori, în ultimii cinci ani, enumăr segmentul retail-office. Probabil vă întrebați de ce? Pentru că aici nu avem cele mai mari prețuri, dar nici pe cele mai mici.

(…) Din calitatea mea de edil, pot să promit un lucru mediului de afaceri local: dacă nu găsesc pârghiile necesare să vă ajut pe dvs., antreprenorii, …promit să nu vă încurc!

COSTEL ALEXE – Președinte Consiliul Județean Iași

Pentru noi prioritară nu este doar autostrada A7, ci mai ales A8, care să lege Moldova de Transilvania și de restul țării. De vreo doi ani se așteaptă Autostrada Moldova, dar avem speranța că, sub imboldul UE vom reuși să conectăm regiunea la vestul țării și la civilizație, chiar dacă nu avem decât 17 km, cât reprezintă Centura Bacăului. 

Iași are cel mai ridicat potențial de busines dintre toate județele României și va fi centrul economic și social al unei regiuni cu peste 8 milioane de locuitori. Dacă vorbim de investitori din afară, putem spune că istoria a făcut ca noi să fim pe granița UE. În situația în care facem doar câteva ore de la Cluj la Budapesta, dacă pleci cu un TIR de produse finite din Iași spre granița de vest, cred că durează 2 zile…

România poate câștiga din domeniul medical, iar Iașiul are un proiect de spital regional, cu toate că în decurs de 7 ani s-a realizat doar studiul de fezabilitate, iar acesta ar costa de cel puțin 6 ori mai mult dacă îl începem acum. Cu toate acestea, Consiliul Județean Iași, în parteneriat cu autoritățile locale din Miroslava, am reușit să finalizăm un proiect pentru realizarea unui institut de medicină cardiovasculară. 

Am reușit, în doi ani de zile, să atragem 100 milioane de euro și vom construi cel de-al doilea aeroport al României după Otopeni, cu finanțare europeană. Acesta va acoperi 33.000 mp și va procesa 900 de pasageri pe oră, oferind o experiență utilă celor care călătoresc. Aeroportul se va deschide în decembrie 2023. 

Trebuie să facem educație antreprenorială în România, nu putem dezvolta afaceri fără a pregăti generațiile viitoare. Avem aproximativ 60.000 de studenți în Iași, avem oportunitatea de a-i sprijini pe aceștia și de a le oferi locuri de muncă, pentru că sunt resursa cea mai bogată a Iașiului.

THE BIG PICTURE PANEL DISCUSSION

RAMONA KURKO – Director Executiv Adjunct Corporate Coverage BCR

Cum ați simțit business-urile din Iași și din Moldova în ultimul an?

În această regiune, BCR a finanțat și clienți în număr de peste 2.000 de companii, atât prin finanțare bancară, cât și leasing. Suntem undeva la 34% cotă în ceea ce privește finanțarea pentru companii. Companiile au nevoie de sprijin din partea băncilor.

Au fost ani interesanți pentru că au câștigat programe de finanțare, iar banca are rol de a sprijini direct antreprenorii, pentru ca ei să înțeleagă ce fonduri le sunt accesibile, potrivite și cum să le atragă. Ne dorim să demitizăm partea de dosar pentru fonduri UE și avem multe eforturi în această zonă. Pandemia ne-a împins și în zona de digitalizare. Pe partea de atragere de fonduri UE, anul acesta ne-am axat pe educație financiară și suport în ceea ce privește finanțarea și am lansat chatbot-ul Adda.

Energia este o zonă în care sprijinim și creștem educația. Când ne uităm la energie, nu trebuie să focalizăm discuția pe energie în sensul în care avem un panou sau parc eolian, ci pe soluții de creștere a eficienței energetice în producție. Haideți să găsim soluții, să ne eficientizăm producția, încât să devenim rezilienți pe întregul lanț.

O propunere pentru administrația publică:

Noi, în BCR, ne dorim să vedem aceeași deschidere pe care am avut-o până acum din partea autorităților pentru a susține activ antreprenorii. 

ANDREIA ZAHARIA – HR Manager BorgWarner România

Cum a fost ultimul an?

Pentru noi, cea mai mare provocare a fost cea logistică și a început încă din anul 2020. Acum, odată cu războiul de la granița  noastră ne-am confruntat cu o criză a șoferilor, cu blocajele rutelor care traversau Rusia. De asemenea, ne-am confruntat și cu blocaje în ceea ce privește lanțul de aprovizionare, însă am reușit să găsim de fiecare dată soluțiile optime contextului dat.

Ce ați schimbat în strategia de business?

Bineînțeles că acum gândim altfel. De exemplu, avem o altă abordare atunci când ne căutăm furnizorii de materie primă. Primează aici portofoliul acestor furnizori, tocmai pentru că ne dorim o oarecare flexibilitate, care să ne ofere într-un final siguranța de a primi la timp cantitățile necesare de materie primă.

RALUCA MUNTEANU – Director Dezvoltare IULIUS

Este o mare reușită pentru noi obținerea creditului de 410 milioane de euro, care ne asigură finanțarea proiectelor pe care le avem în plan în următorii ani. 

Proiectul Palas a adus cu el o schimbare de concept, din rezidențial în mixed-use și a dat tonul direcției de dezvoltare a grupului. 

Grupul Iulius e singurul dezvoltator axat pe regenerare urbană, o companie înființată în Iași, cu sediul aici și care continuă să investească acasă.

Activitatea noastră este axată pe două direcții: prima privește asseturile existente, în care activitatea noastră privește chiriașii și partenerii, și am reușit să aducem cât mai multă valoare pentru eficientizarea activității. 

Pe partea de operare, aceasta a fost prioritatea, iar pe cea de dezvoltare a fost să ducem la bun final proiectele precum Palas Campus, unde avem o responsabilitate către chiriași, de a livra la termen.

Totodată, am lansat un proiect la Cluj-Napoca, am inaugurat un proiect la Iași-Miroslava și un altul în centrul orașului, care chiar dacă nu e amplu, este amplasat într-o zonă centrală și pentru realizarea sa am organizat un concurs la care au participat patru case de arhitectură de prestigiu din lume. 

Ne uităm la rezidențial abia acum, pentru că proiectele mixte trebuie să aibă o anumită calitate. Aceasta este o prioritate pentru noi, deoarece lucrăm cu bănci, iar în acest sens trebuie să asigurăm o calitate ridicată. Acum considerăm că piața este pregătită să susțină costurile proprietăților în acord cu ceea ce se dezvoltă.

Mizăm pe proiecte mixte, care cuprind zone de office, retail și/sau rezidential, integrate în infrastructura orașului. 

Gradul de ocupare a birourilor depinde de companie, vorbim de procente diferite. Din ce înțelegem, se va merge pe un format hibrid, iar spațiile vor fi gândite pentru a cuprinde conceptul work from home. Dar nu avem chiriași care să renunțe la contracte.

Prof. univ. dr. CORNELIU IAȚU – Prorector Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iași 

Consider că pentru a fi un oraș atractiv pentru mediul de business, Iașul trebuie să îndeplinească trei criterii, și anume:accesibilitatea, atractivitatea și educația. De cele mai multe ori, pentru ca un oraș să fie atractiv pentru investitori și antreprenori are nevoie în primul rând de forță de muncă calificată. Iar din acest punct de vedere, regiunea Moldovei în comparație cu celelalte are unele atuuri și acestea sunt cele demografice. Puteți observa în continuare că în județele Moldovei, rata natalității este cea mai mare din România. Așa că, din punctul de vedere al resursei umane, eu nu cred că ne putem plânge. Consider însă că trebuie să îmbunătățim această conexiune și parteneriatul dintre mediul antreprenorial și sectorul educațional. Aceasta este cheia succesului, în opinia mea, pentru a traversa cu bine vremurile incerte și impredictibilitatea noului context economic.

BACK TO BUSINESS PANEL DISCUSSION

WILLY DICU – CEO Teilor

Fără să exagerez în Iași și în Bacău am regăsit un colectiv de oameni extrem de calzi, autentici și sinceri care exprimă perfect valorile companiei noastre. Repet, am fost foarte impresionat de talentul forței de muncă din zonă și căldura personalului.

Ce potential de business vedeți în această zonă?

Chiar dacă suntem orientați către expansiunea internațională, piața locală, Iașul sunt foarte importante pentru business-ul nostru. Drept dovadă, anul acesta, am deschis cel de-al treilea magazin în Iași. Și planurile noastre nu se opresc aici. Suntem în discuții avansate să punem pe roate unul dintre cele mai mari proiecte pe care le avem în derulare aici. Așadar, pentru noi Iașul are potențial din toate punctele de vedere, este o regiune care, din punctul nostru de vedere, merită să investești.

Unde vedeți un risc care ar putea să înfrâneze dezvoltarea orașului?

Văd două pericole în ceea ce privește dezvoltarea orașului Iași. Teama că această tracțiune extraordinară pe care a prezentat-o acest oraș în ultimii ani, inclusiv în zona culturală, s-ar putea pierde. Și, al doilea pericol este acela că dezvoltarea acestui oraș ar putea fi înfrânată tocmai din cauza faptului că autoritățile tind să transforme Iașul în alte orașe din țară. Este un minus ca Iașul să se compare cu alte orașe din România. Are potențial din punct de vedere al mediului de afaceri și nu numai, așa că, de ce să nu se compare și să încerce să arate în viitor precum orașe mari din state europene consacrate?!

NICOLAE DAMU – VP tbi bank

Pentru noi este foarte importantă zona Moldovei. Așadar, în viitorul apropiat avem în vedere să deschidem cea de-a doua locație în Iași. Motivul principal este tocmai faptul că această zonă este mai puțin dezvoltată față de celelalte. Aici regăsim un mare potențial și consider că avem mari șanse să ne dezvoltăm cel mai mult business-ul.  

Unde vedeți un risc care ar putea să înfrâneze dezvoltarea orașului?

Riscurile pot apărea din două zone și ambele țin de administrația locală: să se accelereze procesul de demarare și finalizare cu privire la proiectele propuse, pentru că trebuie să recunoaștem că acestea se desfășoară într-un ritm foarte lent, ceea ce spulberă încrederea de a investi și, este la fel de important ca autoritățile să nu se piardă în proiecte neimplementate.

CĂTĂLIN GAVRIZESCU – Coordonator Corporații Regionale Raiffeisen Bank

Cum a fost ultimul an?

Anul acesta a fost de reziliență a mediului de afaceri și de colaborare foarte bună între actorii din economie. În regiunea Moldova, am văzut a doua cea mai mare creștere de finanțări din programele guvernamentale. Am avut cea mai mare creștere de portofoliu de credite, de 20% din total. 

Paradoxal, Iașiul este ușor polarizat în funcție de cifrele de afaceri. Găsim multe companii mari și multe IMM-uri. Local, peste o cifră de 7 milioane de euro spre 50 de milioane de euro, Bacăul este zona care deține foarte multe în zona asta, și apoi Iași și Suceava. Este o caracteristică a Iașiului, probabil se va schimba în viitor dacă IMM-urile vor continua să crească.

Cred că războiul și criza energetică, care se suprapune peste deglobalizarea de după pandemie, ne arată că există două variante pe care companiile își pot baza strategia – zona de sustenabilitate și digitalizarea. Toate prognozele de PIB pe care companiile le au în vedere iau în calcul succesul programului PNRR. Peste 60% din PNRR merge spre aceste două componente.

Cand ne uităm la piața europeană, principalul partener comercial este Germania, cu 20% din exporturi, care face eforturi să își păstreze economia ca principalul motor de creștere economică a Europei. 

Am emis deja două emisiuni de bonduri verzi care sunt listate la BVB și cu care finanțăm proiectele verzi ale antreprenorilor, inclusiv în Moldova. În același timp, am crescut tot timpul portofoliul și produse finanțate pe sustenabilitate, CSG, dar și în zona de sănătate, educație, demarate de administrația publică locală. Cred că este un potențial foarte mare.

Cum arată strategia pentru Iași?

Accelerăm eforturile de digitalizare, pentru o generație tânără care vrea să facă bankingul altfel, digital, de la distanță. Accelerăm efortul de consilieri și de suport în zona de IMM-uri pentru că suntem conștienți de greutățile pe care acestea le au, precum taxonomia. În partea de IMM-uri, avem o activitate de consultanță și stăm aproape de ei.

ALEXANDRU ION – Senior Manager Solution Development Vodafone România

Cât de digitalizat este clientul de business din regiune?

Pilonul principal în ultimii 3 ani de zile a venit în zona de digitalizare și transformare digitală, la nivel global, dintr-o companie de comunicații într-una de tehnologie tocmai ca să ajutăm sectorul public și privat cu experiența pe care o avem.

Regiunea este într-o continuă creștere. Ne bucură foarte mult deschiderea mediului privat și suntem bucuroși să oferim din experiența noastră. 

Strategic, Vodafone încurajează dezvoltarea business-ului, ne bazăm pe ecosistemul nostru de parteneri, care acoperă zonele noastre de interes, și cred ca sectorul privat care activează în zona de digitalizare ar trebui să încurajeze educația.

Aproximativ 6 miliarde de euro sunt alocați pentru transformare digitală, iar o parte mare din investiții vin pentru a transforma administrațiile locale și regiunile. Din perspectiva IMM-urilor, sunt alocate fonduri pentru dezvoltare.

Este foarte importantă educația la nivelul administrației publice pentru că ne luptăm – nu avem mulți interlocutori pentru a putea să explicăm beneficiile soluțiilor IT, 5G, platforme digitale etc.

Suntem pregătiți și suntem alături de zona Moldovei. În momentul de față, trebuie să existe un framework, o strategie în care toate aceste soluții să fie integrate și corelate, să beneficieze toată lumea.

OVIDIU GRINICI – Director Vânzări Impact Developer & Contractor

Având în vedere compania Impact și istoricul său de 30 de ani, pot spune că am trecut prin multe și ne-am adaptat la situațiile apărute în piață. 

În ce privește potențialul județului Iași, noi în prezent avem un teren de 75 de hectare disponibil pentru dezvoltări, iar în Iași începem cu proiectul Greenfield Copou, pe care l-am inițiat în urma unei cercetări importante de piață. 

Am luat în considerare domeniul educației și am analizat hubul de universități din Iași. Vedem că resursa umană este importantă, iar orașul a atras multe companii internaționale precum Amazon, care are aici un centru important sau Bosch care va construi o fabrică aici. Apoi am luat în calcul și investițiile pe care le fac autoritățile locale, ceea ce ne face să investim și să credem în potențialul Iașiului.

De ce ați ales Iașiul în strategia dvs, de ce acum?

Credem că orașul a ajuns la o maturitate bună printre orașele mari din țară. În timp ce Cluj Napoca a devenit aglomerat, iar la Timișoara se construiește masiv, Iașiul se dezvoltă frumos. Cred că investitorii care vin aici sunt obligați să înglobeze în proiectele lor toate elementele de smart city. 

Pentru Iași, vedem un potențial pericol pe zona de infrastructură internă, poate ar trebui și dezvoltatorii să fie puțin ajutați în acest sens. 



Sursa: www.forbes.ro

- Reclama -

Mai multe stiri

Ultimele Stiri