România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene, potrivit analizei Gebrüder Weiss, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de transport și soluții logistice. Relațiile economice dintre Asia și Europa au fost prezente încă din timpuri străvechi, facilitând consolidarea unor importante interconexiuni și contribuind la dezvoltarea macro-regională. În contextul geopolitic și economic actual, în care conflictul dintre Rusia și Ucraina a generat o multitudine de provocări pe toate planurile, iar Asia rămâne unul dintre principalii parteneri în schimburile economice cu Europa, crearea unor rute de transport alternative, care să ofere o reducere nu doar a costurilor, ci și a timpului de transport, devine tot mai importantă.
„România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanță majoră în regiune, marea provocare a României este generată de nevoia de investiții în infrastructură – atât rutieră, cât și feroviară – pentru a susține afluxul de mărfuri ce ar trebui să tranziteze țara noastră”, este de părere Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.
România – locul 19 în Europa din punct de vedere al volumului de mărfuri procesate prin porturile maritime
Potrivit analizei, un aspect cheie în considerarea României ca potențial hub logistic este reprezentat de creșterea constantă a greutății brute de mărfuri procesate în cele trei porturi maritime ale țării. Potrivit celei mai noi statistici realizate de Eurostat, la nivelul lui 2022, România se află pe locul al 19-lea în clasamentul european, cu cca. 60 de milioane de tone de mărfuri procesate în 2022, prin porturile de la Marea Neagră, tonajul înregistrând creșteri constante de la an la an.
„În contextul în care Portul Constanța este cel mai important din România, datele statistice privind performanța acestuia arată că cea mai mare cantitate de mărfuri procesată este din categoria cerealelor, urmată de categoria petrol brut și produse petroliere. Aspect care arată, o dată în plus, relevanța României în economia europeană. Un moment esențial ce a demonstrat, o dată în plus, importanța României în sistemul economic european și global a fost cel al declanșării conflictului din Ucraina. Odată cu începerea războiului din regiune, Ucraina, cel puțin în primă fază și pentru anumite categorii de clienți, nu a mai reprezentat una dintre opțiunile dorite de transport, indiferent de cale – aerian, maritim sau terestru. Astfel, toate acele vase care, în mod tradițional, ajungeau în portul Odessa au fost re-rutate către portul Constanța”, transmite compania.
Analiza mai arată că, pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanța a deservit…