Presa britanică
arată din nou cu degetul spre corupția din România. De această dată este adus
în discuție Portul Constanța, pe unde Ucraina ar putea să-și exporte cerealele,
însă, potrivit publicației „The Guardian“, acest lucru ar fi foarte complicat
din cauza corupției. Transportatorii români spun însă că, de fapt, haosul este
problema Portului Constanța și faptul că administrația portuară a refuzat să
instaleze o platformă de digitalizare a întregului flux din port, sistem care
ar fi eliminat și șpăgile.
Portul Constanța Foto: Călin Gavrilaș | Arhivă
Planul de a exporta cereale din Ucraina prin porturile dunărene şi
prin Portul Constanţa, după ce Rusia a ieşit din acordul de la Marea Neagră,
este singura cale ce ar avea sens din punct de vedere economic, însă nu este o
soluţie uşoară, scrie corespondentul de la Washington al publicaţiei „The
Guardian“. Dincolo de mine şi loviturile cu drone pe care le riscă transporturile,
crima organizată şi corupţia din România sunt piedici în calea eliminării unor
dificultăţi logistice, arată acesta într-o analiză.
Remorcherele şi împingătoarele sunt operate în România de un mic
cartel, iar firmele străine au întâmpinat dificultăţi în a intra pe piaţă,
arată Julian Borger într-un articol publicat miercuri în cotidianul britanic,
sub titlul „Mine, lovituri cu drone, crima organizată: planul de a exporta
cereale ucrainene prin porturile dunărene nu este o soluţie uşoară“. „Portul
Constanţa ar putea fi extins destul de repede“, a spus un investitor european,
citat de „The Guardian“. „Există spații deschise și este o zonă de lucru sigură,
și există potențialul de a monta silozuri și conexiuni feroviare“. Există
discuții între UE și București privind extinderea portului, dar Constanța are o
problemă de crimă organizată, a spus investitorul, calificând procesul de
extindere drept „lent și corupt“, precizează „The Guardian“. „Există, de
asemenea, o lipsă de nave și echipaje, barje vechi, ruginite fiind puse în
funcțiune, împreună cu piloți fluviali pensionați. Remorcherele și
ambarcațiunile cu împingător sunt operate în România de un mic cartel, iar
firmelor străine le-a fost greu să intre pe piață“, mai arată cotidianul
britanic referitor la puținele barje care mai circulă pe Dunăre pe sectorul
ucrainean de frica dronelor sinucigașe.
Preşedintele
Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a declarat
pentru „Adevărul“ că problema Portului Constanța este alta. „Timpii de
așteptare pentru camioane sunt foarte mari. Sunt cozi de kilometri la intrarea
în port. Practic, nu ai habar când poți intra, când vei fi descărcat, când faci
formalitățile. Repet, nu există o estimare reală a acestor timpi. Și asta
pentru că Portul Constanța nu este digitalizat. Totul vine cu…