-1 C
București
duminică, 5 februarie 2023

Copywriter-ul care a dat publicitatea pe un post de învățătoare la sat

Publicat pe


Sorana Radu și-a folosit experiența de 15 ani în publicitate ca să readucă la școală jumătate dintre elevii din clasa ei care abandonaseră cursurile. Predă prin metode experiențiale și organizează constant campanii pe rețelele sociale.

Sorana Radu și unul dintre micii ei elevi FOTO arhiva personală

Sorana Radu, învățătoare la Școala Gimnazială „Prof.
Ion Vişoiu“ din Chitila, județul Ilfov, a lucrat timp de 15 ani în publicitate.
A fost copywriter în departamentul de creație al mai multor agenții de
publicitate cunoscute din România și a realizat, alături de colegii ei, de la
concept până la partea executivă. A simțit nevoia de a avea mai multe rezultate
în ceea ce făcea și, pentru că publicitatea nu îi oferea asta, s-a reorientat.

„Se întâmplă de multe ori în publicitate să muncim foarte mult, iar la final
rezultatul să nu se întâmple din diverse motive: nu a mai avut loc o campanie,
nu s-a mai alocat buget și multe altele. Muncești foarte mult, consumi multă
energie și nu ajungi la un rezultat pe care să poți pune mâna“
, explică Sorana,
pentru „Weekend Adevărul“,
motivele care au determinat-o să renunțe la publicitate.

Avea nevoie de un pic
de sens în viața ei și a fost tentată la un moment dat să plece din țară, dar a
decis până la urmă să rămână, însă nu oricum. A făcut o învoială cu ea însăși să
se implice într-un domeniu unde să își facă simțită prezența, să schimbe
lucrurile în bine, și a ales învățământul.

Lecțiile de la clasă,
aplicate acasă

A urmat Academia „Teach for Romania“, o organizație
neguvernamentală care trimite dascăli în cele mai defavorizate localități din țară,
și a ales să predea la Chitila. Nu i-a fost deloc ușor la început. A fost
nevoită să se adapteze la sistemul de învățământ românesc cu toate bunele și
relele lui și, în plus, a lucrat pentru prima dată singură.

În schimb, totul se compensează prin creativitate și
învățarea prin joacă, de care se folosește din plin la clasă. Este foarte
aplicată în tot ceea ce face și nu are neapărat o metodă sau mai multe de
predare, ci o structură prin care face legătura între informațiile care ajung
la copii și viața lor cotidiană.

„Nimeni nu poate să învețe ceva nou fără să
facă legătura cu ceva ce știe deja“, explică Sorona conceptul. Își împarte
lecțiile în mai multe etape, iar prima dintre ele este cea destinată
simțurilor. De pildă, dacă le predă litera B, le dă copiilor mai întâi să guste
o banană, iar ei vor face mereu legătura senzorială între literă și gustul și
mirosul fructului.

Prima lecție pe care copiii o învață este cea a simțurilor FOTO arhiva personală

Prima lecție pe care copiii o învață este cea a simțurilor FOTO arhiva personală

Următoarea etapă este predarea unor noi informații, pentru
ca apoi să îi implice și pe elevi în acest proces, astfel încât să le creeze o
nouă experiență personală. În a patra fază, învățătoarea face conexiunea dintre
lecțiile predate și viața lor de zi cu zi și le arată cum se pot ele aplica mai
bine în diverse situații.

„Dacă predau forme geometrice, le arăt acele forme în
clasă și le cer să îmi arate un triunghi sau un cerc acolo sau pe stradă. Ei
văd un cerc, de pildă, în semnul
de la Stop. Începem apoi și desenăm cu aceste forme. Facem o casă din cercuri
și triunghiuri sau facem alte lucruri cu aceste forme geometrice, pe care ei le
pot combina în diverse variante“
, detaliază Sorana.

GALERIE FOTO SORANA RADU

La finalul orei, le cere să
se uite în casa lor sau pe drumul până la școală și să identifice trei exemple geometrice
– în acest fel, se închide cercul informaţional. Copiii află o informație nouă
la școală și ajung să o aplice în viața lor.

Educație din poartă în poartă

Când a preluat clasa în 2021, i-a învățat literele
mici și de tipar și a început să citească cu micuții, iar în acest an elevii
săi vor deprinde și scrisul. Face mereu ca totul să fie o experiență frumoasă
pentru copii, să fie ca o joacă, astfel încât să ajungă să le placă școala.

A
reușit în doi ani să readucă la școală 7 din cei 15 elevi ai clasei unde predă,
care abandonaseră cursurile, mergând din poartă în poartă și vorbind cu
părinții. Problema este una preponderent economică, pentru că majoritatea
dintre ei beneficiază de ajutor social, iar restul nu primesc sprijin financiar
pentru că au datorii la ANAF. Mulți părinți sunt plecați în străinătate, iar
copiii sunt crescuți de bunici.

Învățarea este mereu o experiență fascinantă pentru elevii Soranei FOTO arhiva personală

Învățarea este mereu o experiență fascinantă pentru elevii Soranei FOTO arhiva personală

„Am rezolvat separat fiecare caz în parte. Am
mers la fiecare copil ca să văd efectiv cum trăiește, să înțeleg care sunt
provocările vieții lor și să rezolv problemele care îi împiedicau pe părinți să
îi aducă la școală“
, spune dascălul.

Le-a explicat constant părinților cât este
de important ca micuții să vină la școală, i-a convocat la diverse întâlniri, a
vorbit cu asistenții sociali și cu consilierul școlar, iar efectele nu au
întârziat să apară.

Echipați de școală

Sorana a inițiat mai multe campanii de strângere de
fonduri pe rețelele de socializare, prin care a obținut încălțăminte și
îmbrăcăminte pentru copii, astfel încât părinții să îi poată lăsa la școală.

Nu
a ezitat să apeleze și la prietenii săi din publicitate pentru asta și printre
altele a făcut rost și de un generator electric pentru familia unuia dintre
elevi. În aceeași manieră a obținut material didactic pentru clasă și
rechizite.

„Am încercat să fiu un agregator de resurse și mi-am folosit capacitățile
de comunicare ca să apelez la cât mai mulți oameni care pot contribui pentru
comunitatea de la Chitila, care are multe nevoi. În general, sunt oameni care
pot să ofere, dar nu știu exact unde să își direcționeze resursele, și sunt
oameni care au nevoie, dar nu știu unde să ceară“
, explică învățătoarea.

Povestea Soranei este un alt exemplu de succes creat
de „Teach for Romania“,
de a aduce oameni din diverse domenii de activitate și a le folosi expertiza și
influența socială și economică acolo unde contează mai mult, în cele mai
defavorizate zone din țară.

Sorana face mereu legătura între ceea ce predă și ceea ce copiii știu deja FOTO arhiva personală

Sorana face mereu legătura între ceea ce predă și ceea ce copiii știu deja FOTO arhiva personală

Mai mult decât atât, acești oameni devin efectiv
lideri în educație prin faptul că merg în comunitate și ajută autentic, ca mai
apoi copiii să poată veni la școală. Părinții au conștientizat că dascălul
dorește realmente să le ajute copiii, prin educaţie, să iasă din sărăcia în
care se zbat, au încredere în ea și, treptat, au început să îi aducă la școală.

Sorana nu ezită să facă ore suplimentare cu elevii care rămân în urmă din motive
obiective. De pildă, are în clasă o fetiță care o zi pe săptămână nu vine
pentru că este crescută de bunici, iar aceștia se duc la tratament pentru
diabet și nu au cum să o ducă la școală.

„Totul este în context, iar dacă nu îl
afli, riști să sacrifici copilul din neștiință sau pentru că nu faci un efort
în plus să înțelegi situația. Vreau ca elevilor mei să le placă să învețe, să
vină cu drag la școală, să rămână cu plăcerea de-a acumula informații și de-a
descoperi lucruri despre lumea în care trăiesc. Vreau să capete o dragoste
pentru cunoaștere“
, este dorința învățătoarei pentru elevii ei.



Sursa: adevarul.ro

- Reclama -

Mai multe stiri

Ultimele Stiri