De asemenea, în data de 27 septembrie va avea loc un al doilea eveniment, la care va fi invitată Magda Radu, curator și istoric de artă, care va vorbi publicului finlandez despre semnificația artei lui Horia Bernea în spațiul românesc și european. Proiectul este rezultatul unei colaborări între Horia Bernea Estate, Galeria de artă Ivan din București și Galeria Kohta, fiind realizat cu sprijinul ICR Stockholm și al Ambasadei României în Republica Finlanda. Expoziția va include în jur de 30 de tablouri din serii cheie, printre care „Grafice de producție”, „Entități”, „Prapori” și „Coloane”, precum și schițe și documentație fotografică a expozițiilor de la Muzeul Țăranului Român, realizată de fotograful Iosif Király. Operele au fost selectate de Galeria Kohta, în colaborare cu Galeria Ivan și cu istoricul de artă Anca Oroveanu.
Scopul expoziției este de a prezenta publicului finlandez și internațional, la mai mult de 20 de ani de la moartea prematură a pictorului român Horia Bernea (1938-2000), opera sa diversă, lipsită de compromisuri și plină de semnificații. Arta lui Bernea, pictor asociat atât cu modernismul, cât și cu anti sau contra-modernismul rămâne relevantă pentru publicul contemporan. Conceptul „demodernizare” definește, așadar, nevoia de a găsi noi căi de progres care să nu se bazeze pe ideea de creștere și dezvoltare continuă, ci care să fie un proces ce ia în considerare atât raționalul, cât și spiritualul.
Horia Bernea (1938-2000) este considerat în România un artist cheie al perioadei postbelice. A debutat public în ipostaza de pictor în anul 1965, la Cenaclul Tineretului al Uniunii Artiștilor Plastici. A fost membru al grupului de la Poiana Mărului, membru al grupului “Prolog”, a lucrat în taberele de creație de la Văratec și Tescani, apoi la Paris și în sudul Franței, în Provence. Opera lui Bernea conceptualizează direcțiile spirituale ale picturii românești și reușește să îmbine modernitatea și tradiția, abstractul și figurativul. Lucrările sale au fost prezentate, printre altele, în expoziții la Muzeul Național de Artă Contemporană (București), Muzeul Național de Artă (București), la Centre Pompidou (Paris), Richard Demarco Gallery (Edinburgh), la Bienala de Artă de la Viena, Bienala Art Encounters 2015 (Timișoara) și la Pavilionul României la Bienala de la Veneția. În perioada 1998-1999 a realizat la Roma împreună cu teologul, antropologul și diplomatul Teodor Baconsky, o mărturie ilustrată despre “Roma bizantină”: Roma caput mundi. Un ghid subiectiv al Cetății Eterne (sprijinit pe dialoguri, note, fotografii, acuarele și desene). “În fața unei lumi amenințate de descompunere, forțate să renege reperele fundamentale ale existenței sale, artistul, omul de cultură în genere, trebuie să participe la sensul sacrificiului ce a mântuit lumea. El…