Sabina Stahii, învățătoare în Botoșani, și-a transformat clasa într-un loc unde copiii se pot exprima liber, unde învață să fie autonomi, să gândească critic și să fie toleranți față de elevii care sunt altfel decât ei.
Sabina Stahii la o ieșire în natură alături de elevii săi FOTO arhiva personală
Sabina Stahii (37 de ani), învățătoare la școala
gimnazială „Sfânta Maria” din Botoșani, lucrează cu cei mici ca să îi ajute să
își atingă potențialul, creând contexte de învățare bazate pe activități
practice, pe empatie și prin ancorarea lor în realitatea actuală.
Sabina a testat mai
multe domenii înainte să aleagă o carieră în învățământ, dar specializăile i-au
prins bine în ce avea să facă pe viitor. A urmat mai întâi Liceul de Arte,
secția Arhitectură, din Ploiești, a absolvit apoi Facultatea de Biologie, pe
specializarea Ecologie și Protecția Mediului, la Iași și a făcut ulterior și un
master în Agronomie.
Provine dintr-o familie de cadre didactice, mama fiind
profesor de biologie, iar tatăl -profesor universitar, astfel că alegerea de-a
urma aceeași carieră a venit cumva firesc. Ar fi vrut inițial să devină medic
veterinar, dar o discuție cu un apropiat despre școală a convins-o definitiv că
acesta este drumul pe care vrea să meargă.
Prin urmare a urmat și a doua
facultate, de Științe ale Educației, la Suceava. Are 12 ani la catedră
și a absolvit cursurile
intensive ale Teach for Romania, o organizație care trimite cadre didactice în
cele mai defavorizate zone ale României.
Timp de șase ani a fost profesor de
Biologie, dar din cauza lipsei de posturi titularizabile și a navetelor lungi,
de 40-45 de kilometri zilnic, s-a reprofilat pe învățământul primar. „Nu a fost
deloc o alegere grea pentru că îmi place să fac mai multe lucruri cu copiii,
iar învățătorul are această oportunitate, să atingă toate disciplinele”, își
explică opțiunea Sabina.
Învățare prin povești
La începutul fiecărei ore, indiferent că predă
matematică, limba română sau științe, începe cursul printr-o poveste. De pildă,
la ora de cunoaștere a corpului uman, s-au costumat în halate de medici și au „operat” pe un schelet uman din hârtie. Pentru ca lucrurile să devină mai
interesante, Sabina le-a oferit un context.
În urma unui cutremur, mai multe
persoane au fost rănite, iar ei trebuiau să o opereze pe una dintre acestea ca
să îi salveze viața. „Au scris pe oase cuvinte cu literele învățate și apoi au
făcut propoziții. Au învățat apoi să așeze toate organele în poziția corectă în
corp.
Au prescris apoi tratamentul corect pentru pacient și au trecut și prin
matematică, pentru că trebuiau să facă adunări și scăderi”, dă câteva exemple
dascălul despre cum deprind micuții noțiunile de bază la limba română,
matematică și biologie.
„Nunta” literelor
Și pentru că învățarea înseamnă și distracție, Sabina
căută mereu metode de predare care să îi amuze pe micii săi elevi, dar prin
care să și înțeleagă ușor ceea ce le predă. Așa se face că, la limba română,
copiii s-au transformat în mici actori și au participat la „nunta” literelor.
Astfel, litera „C” s-a însurat cu litera „I”, iar la eveniment au participat și
elevi de la alte clase. Nu puteau să lipsească și celelalte litere ale
alfabetului, iar proaspeții însurăței și-au jurat că vor fi mereu împreună în
anumite cuvinte.
Într-o zi când au mâncat popcorn, l-au studiat din perspectiva
tuturor simțurilor (văz, aud, miros și atingere). Pentru că le place atât de
mult la școală, vin la sfârșitul orelor și o întreabă: „Doamna, nu ne dați
temă?”, iar Sabina ne mărturisește că asta o face cu adevărat fericită.
Lucruri
care nouă, adulților, ni se par mărunte, pentru ei sunt o adevărată piatră de
moară. Învățătoarea i-a învățat să se încalțe, să se îmbrace singuri și să
mănânce corect.
Viziunea clasei
Clasa ei este un spațiu al încrederii, în care
încurajează autonomia, gândirea critică, reflecția și gestionarea sănătoasă a
emoțiilor. Îi place să creeze activități la clasă care încurajează gândirea. Este
un mare fan al lecturii și le transmite această pasiune și copiilor.

Elevii au stabilit împreună cu „doamna” regulile clasei FOTO arhiva personală
Sabina a stabilit împreună cu elevii săi un set de
reguli, pe care fiecare le respectă. „Învață că trebuie să ne respectăm unii pe
alții, când vorbim, să ne ascultăm. Există și consecințe. Dacă vorbești fără să
ridici mâna, nu vei fi ascultat. Învață să fie ordonați în ceea ce fac și să
facă curat la locul de joacă”, explică Sabina.
Aceste activități par banale,
dar ele crează un fundament sănătos pentru adulții care vor fi mâine acești
copii. De asemenea, ei învață de la o vârstă fragedă să se descurce singuri în
multe situații. Dacă nu reușesc, cer ajutorul colegilor și abia apoi apelează
la „doamna”.
Educație fără discriminare
A avut și are cazuri de elevi care nu mai vin la
școală, iar motivele sunt multiple. Sunt și copiii instituționalizați, care
sunt crescuți de asistenți maternali. Aceștia au fost fie abandonați de
părinți, fie au fost luați de la ei pentru că nu le ofereau ce aveau nevoie
micuții.
Din acest motiv, imaginea școlii unde predă a avut de suferit de-a
lungul anilor, iar Sabina nu pierde nicio ocazie pentru a demonstra că și acolo
se face carte, iar copiii sunt bine tratați și îngrijiți.
„Noi primim pe toată lumea, nu discriminăm pe
nimeni. În clasa anterioară, de pildă, am avut opt copii cu cerințe speciale,
asta însemnând sindromul Down, autism și retard mintal. Din acest motiv, sunt părinți care își retrag copiii, iar alții nu au încredere
să își trimită copiii la școala noastră”, descrie situația Sabina.
Toleranța vine de la copii
Ca să schimbe percepția părinților despre școala unde
predă, Sabina a creat o pagină de Facebook, unde prezintă toate activitățile
școlare de la gimnaziu și din ciclul primar. Ne dezvăluie că în fiecare an este
o adevărată luptă să formeze clase pregătitoare.
Deși elevii cu cerințe speciale sunt asaltați de discriminarea din mentalitatea și din societatea românească, elevii de la Școala
gimnazială „Sfânta Maria” îi protejează pe colegii care au nevoie de ajutor. „Sunt foarte toleranți cu ei, mai mult decât sunt adulții”, remarcă învățătoarea.
Unul din cele mai importante succese pe care Sabina Stahii le-a înregistrat a fost că tot ceea ce i-a învățat la clasă pe elevii săi au dus și acasă, astfel încât să se poată descurca apoi
și singuri.
„Vreau ca fiecare dintre ei să își aducă aminte cu drag de școală,
fără sentimente de regret sau traume. Mă interesează să le deschid ușa către
posibilitățile pe care le au pe viitor în ceea ce vor deveni. Asta înseamnă să
îi expun la cât mai multe lucruri, pentru ca apoi să poată alege conștient ce
vor să facă”, este dorința Sabinei.