1.6 C
București
joi, 1 decembrie 2022

”Ne muncesc ca pe robi la noi în țară!”. Sclavie la Kaufland în vestul țării. Foștii angajați rup tăcerea

Publicat pe

Angajații supermarketurilor rareori rup tăcerea și vorbesc despre munca grea pe care o fac pe durata contractelor cu firmele multinaționale.

Angajată la Grill-ul Kaufland din Oradea, Lavinia Iriza, a povestit că lucra ”ca un sclav”, câte 12 ore pe zi, epuizarea fiind atât de mare încât „e imposibil să faci față de una singură, mai ales când sunt mulți clienți”. Cu toate că n-a avut nicio responsabilitate în accidentul de muncă suferit după ce ușa rotisorului de pui i-a explodat în față, a fost pusă să-și scrie demisia, ca și când vina i-ar aparține, scriu cei de la ebihoreanul.ro, într-o anchetă pe marginea acestui subiect sensibil.

Eşti o persoană care nu îşi lasă viitorul la voia întâmplării? Te preocupă succesul profesional şi stabileşti permanent obiective noi pentru conturarea unei cariere de succes? Atunci locul tău este la Kaufland!„. Aşa sună sloganurile de recrutare ale unuia dintre cele mai mari lanţuri comerciale din Europa, care deţine în România 144 de magazine, cele mai multe după cele din Germania (650) şi Polonia (212). Uneori, însă, în spatele promisiunilor realitatea e cinică, angajaţii devenind cifre nesemnificative în goana după profit.

Lavinia Iriza a avut ghinionul să se și accidenteze.

S-a întâmplat pe 4 mai, pe la ora 16-16.30. Am deschis capacul rotisorului, care este din sticlă securizată, ca să bag pui la cuptor, şi mi-a explodat în faţă. Au sărit din el şi balamalele din metal. Prima oară am simţit doar un şoc. Apoi, după câteva momente, mi-am dat seama că aveam cioburi mici pe faţă şi pe mâini. Mi-au trebuit cam 10-15 minute să mă adun. Încă tremuram când a venit băiatul de la Informaţii, care înlocuia un şef de tură, să mă întrebe dacă sunt OK. Am spus că nu, dar mi-a zis că trebuie să lucrez mai departe, pentru că nu era cine să mă înlocuiască, iar la imbiss erau oameni la coadă. Am plâns şi am lucrat. În seara aia am rămas până la 23.30, ca totdeauna, pentru că după închiderea de la ora 21 trebuie să facem şi curăţenie”, a povestit Lavinia.

Nimeni nu sunase nici măcar pentru a veni ambulanța. Până la urmă femeia a căzut vinovată că nu își face treaba bine.

Când a ajuns la Spital, medicii au chemat ITM -ul și i-au dat 27 de zile de concediu medical.

La serviciu a urmat hărțuirea, fiind acuzată că e tot timpul supărată și că trebuie să își dea demisia, dar nu pe loc pentru că ”eram trecută de serviciu pentru zilele de sâmbătă şi duminică, 4 şi 5 iunie. De luni, 6 iunie, urma să intru în concediu de odihnă până pe 17 iunie”.

În 6 iunie, s-a dus direct la ITM Bihor, unde a spus tot. ”Am scris în sesizare inclusiv că munceam 12 ore pe zi şi niciodată nu am primit salariul promis, 2.800 lei net, ci mai puţin, ba 2.100, ba 1.700 lei. Banii mi-au fost viraţi pe card, fără să mi se dea niciodată un fluturaş, ca să văd ce reprezintă sumele şi dacă îmi erau plătite orele suplimentare. Cei de la ITM mi-au spus că vor face o cercetare şi în 30 de zile voi primi răspuns”, conform sursei citate.

ITM Bihor ar urma să amendeze supermarketul cu 8.000 de lei, dar până acum nu s-a făcut nimic.

Jurnaliștii bihoreni au prezentat și alte cazuri de angajați care spun că au fost abuzați.

Drept la replică Kaufland România, ca urmare a publicării materialului ”Foști și actuali angajați ai unui hipermarket…”, având ca sursă ziarul Bihoreanul.

Semnalăm că informațiile prezentate în text nu corespund pe deplin realității, apelează la un caz izolat, sunt preluate trunchiat și nu reflectă un mediu de lucru în care activează 15.000 de angajați, ceea ce duce la o exagerare nefondată a situației.

Considerăm că atât titlul, cât și conținutul materialului preluat de dumneavoastră, este defăimător și insuficient documentat, în condițiile în care am răspuns tuturor solicitărilor din partea redacției și am explicat de fiecare dată cum s-au desfășurat lucrurile.

Subliniem faptul că avem în desfășurare un audit intern al personalului și un control din partea ITM, în urma declarațiilor și înregistrărilor cazurilor făcute de companie. În ciuda unei diferențe de opinie în această speță, Kaufland este un angajator responsabil, care reacționează imediat. Astfel, în baza rezultatelor auditului de personal intern și al controlului ITM, Kaufland va acționa și va lua toate măsurile necesare, pentru a se asigura că nu vor exista situații precum cele descrise în material.

Reluăm mai jos poziția inițială și completă a companiei oferită publicației Bihoreanul:

„Pentru Kaufland România, toți angajații companiei reprezintă cea mai importantă resursă și respectul față de ei este o prioritate pentru noi. Ne preocupă situația fiecărui coleg în parte. Depunem eforturi ca toți membrii echipei Kaufland să se simtă în siguranță la locul de muncă și să găsească aici stabilitate și predictibilitate – atât în privința condițiilor de lucru, cât și a salariului primit de fiecare dată la timp.

Cu privire la incidentul la care faceți referire, în acest moment, evenimentul este în proces de cercetare, motiv pentru care nu putem oferi informații privind concluziile verificărilor.

Dorim să subliniem însă faptul că accidentul de muncă a fost declarat și înregistrat la ITM.

Totodată, menționăm că programul de lucru indicat de salariată nu este conform realității, la fel ca și valoarea salariului net amintit. Vă asigurăm că plata angajatei s-a făcut corect, în baza orelor de lucru prestate, conform legislației în vigoare și respectând norma de lucru (concediu medical, zile libere etc.).

De asemenea, conform declarației scrise pe proprie răspundere, după incident, colega noastră a optat pentru reluarea activității.

În acest moment, dumneaei este în continuare angajată a companiei Kaufland, prin urmare excludem varianta demisiei la care se face referire.  ​

Comunicarea deschisă și schimbul de idei sunt baza mediului de lucru pozitiv în compania noastră. Pentru a ne îndeplini obiectivele, la nivel de echipă, este foarte important să avem o colaborare bazată pe încredere și dialog. În acest sens, toți angajații Kaufland beneficiază de sprijinul unei echipe dedicate de consilieri. Aceștia devin parteneri de dialog în cadrul unor discuții neutre și confidențiale pe teme legate de cadrul muncii în companie.

Considerăm că orice neînțelegere poate fi depășită printr-o comunicare onestă și deschisă, incluziv în situația de față, și o asigurăm pe colega noastră de tot sprijinul nostru pentru o integrare optimă la locul de muncă.”

Al doilea răspuns transmis de Kaufland România publicației Bihoreanul:

„Reiterăm faptul că pentru Kaufland România, toți angajații companiei reprezintă cea mai importantă resursă și respectul față de ei este o prioritate pentru noi. De asemenea, așa cum am declarat inițial, plata tuturor angajaților Kaufland este făcută corect, în baza orelor de lucru prestate, conform legislației în vigoare și respectând norma de lucru.

Dorim să subliniem faptul că accidentul de muncă la care faceți referire în noua solicitare a fost, de asemenea, declarat și înregistrat la ITM.

Conform reglementărilor interne, toți fluturașii de salariu sunt printați și plicuiți. Aceștia ajung lunar în toate magazinele companiei, până în data de 10 ale lunii, aferent lunii anterioare. Fluturașii de salariu sunt apoi distribuiți salariaților din magazin. Pentru a se prezenta la departamentul Personal, în vederea  ridicării plicului, salariații sunt informați, în prealabil. Acest proces a fost aplicat și în cazul magazinului din Oradea, cele două colege ridicându-și personal fluturașii de salariu, sub semnătură proprie.

Cum am mai spus, considerăm că orice neînțelegere poate fi depășită printr-o comunicare onestă și ne asigurăm colegii de tot sprijinul nostru pentru o integrare optimă la locul de muncă.”

În baza acestor informații și argumente transmise în mod repetat redacției Bihoreanul, apreciem faptul că plata tuturor angajaților Kaufland este făcută corect, în baza orelor de lucru prestate, conform legislației în vigoare și respectând norma de lucru.

Orele suplimentare sunt plătite. În plus, există beneficii extrasalariale, cât și prime de sărbători.

Dorim să subliniem că toată activitatea Kaufland este transparentă, corectă, respectând legile în vigoare, iar relația cu angajații, clienții și orice alt partener și colaborator se face în baza acestor principii.

În concluzie, considerăm că acuzațiile din material prezintă o singură perspectivă, subiectivă (interesată) și incompletă, care nu definește contextul și mediul în care activează cei 15.000 de angajați Kaufland România.

Sursa: www.stiridecluj.ro

- Reclama -

Mai multe stiri

Ultimele Stiri