BOR dezbate astăzi dacă Paștele va fi sărbătorit la aceeași dată și de către catolici și de către ortodocși
Într-un moment solemn de adunare sinodală, Biserica Ortodoxă Română se află în pragul unei discuții istorice: o petiție străbătând porțile sale, solicitând ca Paștele să fie sărbătorit la aceeași dată atât de către catolici, cât și de către ortodocși. Această propunere inițială deschide drumul către un proces mai amplu, căci doar printr-un Sinod pan-european se poate ajunge la o decizie finală. Începutul unei călătorii mărețe este acum în fața noastră.
”Problema este că cei care vor să sărbătorim odată cu catolicii nu s-au gândit la faptul că nu l-am mai sărbătorit odată cu ortodocșii, cu biserica noastră naturală, pentru că există o biserică ortodoxă universală. Sigur că numai la acest nivel se poate discuta. Pentru că, de fapt, ce este Paștele?
Paștele a fost hotărât odată pentru totdeauna la sinodul din anul 325, primul Sinod Ecumenic de la Niceea. Și erau trei condiții. Să fie după echinocțiul de primăvară, prima duminică cu lună plină și să nu coincidă cu Paștele Iudaic. Ori a intervenit un aspect atmosferic, rotația Pământului. Pentru că altminteri l-am fi sărbătorit cu toții la aceeași dată, dacă nu era acest capriciu al Universului, creat de Dumnezeu. Deci mie îmi pare cam excentrică propunerea aceasta”, a explicat Dan Ciachir, scriitor, memorialist și publicist.
Citește și: Când pică Paștele ortodox 2024 și Paștele catolic 2024
În luna aprilie a acestui an, a fost depusă o petiție prin care se cere unificarea datei la care este sărbătorit Paștele.
”Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală și apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeași pentru toți. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, așadar și după regretabila schismă, creștinătatea s-a învrednicit să celebreze Paștele, an de an, împreună.
Din nefericire, probleme astronomice, complicații computistice și reașezări de calendare civile și ecleziastice, pe care nu le detaliem aici, au făcut ca astăzi creștinătatea să nu mai sărbătorească în aceeași zi Învierea Domnului. Atât lumea apuseană cât și cea răsăriteană s-au încurcat în calcule, greșite sau incoerente și de o parte, și de alta. Decalaje de calendar există între Orientul ortodox și Occidentul catolic sau protestant, și chiar în interiorul lumii ortodoxe, astfel că Bisericile ortodoxe din Rusia și Serbia, de pildă, sărbătoresc chiar și Nașterea Domnului în alt moment decât majoritatea creștinilor, după calendarul iulian neîndreptat (stabilit de Iulius Caesar înainte de Nașterea Domnului). Totuși, așa cum sublinia profesorul Teodor Popescu…