-3.2 C
București
miercuri, 8 februarie 2023

Războiul lui Putin remodelează comerțul global cu petrol

Publicat pe


Magnații petrolierelor se bucură de o creștere a veniturilor, în condițiile în care sancțiunile declanșate de războiul declanșat de Rusia redesenează comerțul global cu țiței. Iar acest lucru este menit să dureze.

Perturbarea este destul de evidentă. Europa, de zeci de ani principalul cumpărător de petrol rusesc, interzice de luna viitoare achizițiile de la Moscova. În schimb, aceste încărcături se îndreaptă către Asia. Rezultatul este că navele navighează mii de kilometri mai departe, ceea ce duce la creșterea unui aspect vital al cererii.

„Nu pot spune că am mai văzut o întrerupere a comerțului la scara pe care o avem acum”, a declarat Halvor Ellefsen, broker de supertankere la Fearnley Shipbrokers UK, care lucrează în industrie din anii 1980. „De data aceasta, cred că este o schimbare de paradigmă, în timp ce evenimentele geopolitice anterioare au avut tendința de a fi de scurtă durată și de a reveni la normal mai repede.”

Un indicator cheie al industriei, tonele care reprezintă volumul de marfă transportată înmulțit cu distanța parcursă, ar trebui să crească cu 4,3% în acest an, potrivit Clarkson Research Services.

Câștigurile zilnice pentru cele mai mari superpetroliere au ajuns vineri la 99.628 de dolari, de patru ori mai mult decât media din ultimii patru ani, pe ruta de referință a pieței.

Piața de transport de marfă va rămâne puternică pentru 2023 și 2024, în principal datorită schimbărilor „structurale” ale fluxurilor comerciale, subliniază Frederik Ness, analist la SEB.

„Noile rute de tranzacționare dezvoltate în urma războiului au reprezentat un impuls extraordinar pentru o industrie în care creșterile de capacitate au fost scăzute în cea mai mare parte a acestui an. Marea schimbare a petrolului rusesc capătă amploare”, susține Jon Chappell, director general senior la Evercore ISI.

În condițiile în care se așteaptă ca cererea de petrol să crească anul viitor, iar stocurile din țările dezvoltate se află la cel mai scăzut nivel din ultimii 18 ani, aceste națiuni ar putea deveni mai dependente de importuri.

Este puțin probabil că va exista un răgaz din cauza creșterii costurilor de transport sub forma unei capacități mai mari, deoarece vârsta flotei de petroliere este în continuă creștere, ceea ce sporește presiunea de a fi casate.

Navele sunt livrate în mod normal la doi ani după ce sunt comandate, iar portofoliul de comenzi pentru cele noi este aproape de un minim istoric, notează Bloomberg.Sancțiunile europene intră în vigoare pe deplin pe 5 decembrie, după care blocul va trebui să oprească aproape în totalitate importurile maritime, ceea ce va face ca haosul din rutele comerciale să se adâncească.

Analiștii Morgan Stanley au avertizat deja că reducerile ce vor urma vor înăspri în mod semnificativ piețele petroliere confruntate cu o subaprovizionare, iar Rusia va fi unul dintre beneficiari. În plus, expeditorii și rafinăriile duc petrolul spre export, ascunzându-i originile sub acoperirea intermediarilor și unor “flote-fantomă”, parteneri comerciali cu Moscova.

Totodată, petrolul este transferat între nave pe mare, o tactică de succes învățată din anii sancționării țițeiului din Iran și Venezuela. Transferurile au loc în Marea Mediterană, în largul coastei Africii de Vest și a Mării Negre, petrolul îndreptându-se apoi spre China, India și Europa de Vest, potrivit companiilor de transport maritim. Exporturile de petrol ale Rusiei au crescut cu 620.000 de barili, până la 8,1 milioane de barili pe zi, aproape de nivelul de dinainte de război, cea mai mare creștere fiind în India.





Sursa: www.national.ro

- Reclama -

Mai multe stiri

Ultimele Stiri