Se schimbă Google în Europa. După ani în care a încasat amenzi uriașe, de miliarde de dolari, din partea Uniunii Europene, gigantul tech a acceptat să facă anumite modificări la o serie de produse şi servicii ale sale, pentru a-şi continua alinierea practicilor la legislaţia UE, în special în ceea ce priveşte lipsa de transparenţă şi de informaţii clare pentru consumatori.
Se schimbă Google în Europa, e pentru binele utilizatorilor
Se pare că Google s-a cam săturat de amenzile uriașe încasate din partea Comisiei Europene în ultimii ani. Nu mai departe de toamna trecută, Tribunalul General al Uniunii Europene a confirmat decizia Comisiei, anunțată în 2018, de amendare a gigantului tech – parte a grupului Alphabet – cu nu mai puțin de 4,34 miliarde de dolari, pentru că a abuzat de poziția sa dominantă în utilizarea sistemului Android. Singura modificare a fost diminuarea acesteia la „doar” 4,12 miliarde de dolari.
De asemenea, Google a fost amendată în iunie 2017 cu 2,42 miliarde euro de către CE pentru faptul că a abuzat de poziția sa dominantă în căutările online pentru a favoriza comparatorul său de prețuri „Google Shopping”.
Acum, Google s-a angajat să aducă modificări la o serie de produse şi servicii ale sale, pentru a-şi continua alinierea practicilor la legislaţia UE, în special în ceea ce priveşte lipsa de transparenţă şi de informaţii clare pentru consumatori, a anunţat, joi, Comisia Europeană, conform Agerpres.
Așa scapă de amenzi usturătoare
În urma unui dialog iniţiat în 2021 cu Reţeaua de Cooperare pentru Protecţia Consumatorilor (CPC), coordonată de Comisia Europeană şi condusă de Autoritatea Neerlandeză pentru Consumatori şi Pieţe şi de Direcţia Generală pentru Inspecţie Economică din Belgia, Google a convenit să abordeze problemele ridicate de autorităţi şi să introducă modificări în Google Store, Google Play Store, Google Hotels şi Google Flights pentru a asigura conformitatea cu normele UE privind protecţia consumatorilor.
„Chiar şi astăzi, la aproape trei ani de la începutul pandemiei de COVID-19 şi de la măsurile ulterioare de limitare a mişcării persoanelor, observăm că un număr tot mai mare de consumatori apelează la internet pentru a-şi rezerva vacanţele, pentru a face cumpărături sau pentru a consulta o recenzie. Consumatorii din UE au dreptul de a fi informaţi în mod clar şi complet, astfel încât să poată face alegeri în cunoştinţă de cauză.
Angajamentele asumate de Google reprezintă un pas înainte în această direcţie. Solicităm Google să respecte pe deplin Regulamentul privind geoblocarea, asigurându-se că toţi consumatorii se pot bucura de aceleaşi drepturi şi pot accesa acelaşi conţinut, oriunde s-ar afla în UE”, a afirmat comisarul european pentru justiţie, Didier Reynders.
În urma dialogului, Google s-a angajat să îşi limiteze capacitatea de a efectua modificări unilaterale legate de comenzi în ceea ce priveşte preţul sau anulările, precum şi să creeze o adresă de e-mail urmând a fi utilizată exclusiv de autorităţile de protecţie a consumatorilor, pentru ca acestea să poată raporta conţinutul ilegal şi să solicite eliminarea sa rapidă.
A primit amenzi de miliarde de euro în ultimii ani
În plus, Google a fost de acord să introducă o serie de modificări ale practicilor sale, şi anume în privinţa: Google Flights şi Google Hotels, oferind consumatorilor explicaţii clare care să le permită acestora să ştie dacă încheie un contract direct cu Google sau dacă Google acţionează pur şi simplu ca intermediar şi indicând în mod clar preţul utilizat ca referinţă atunci când reducerile sunt publicate pe platformă, precum şi faptul că recenziile nu sunt verificate pe Google Hotels.
De asemenea, compania va accepta aceleaşi angajamente în materie de transparenţă ca cele asumate de alte mari platforme de cazare în ceea ce priveşte modul în care le prezintă consumatorilor informaţii, de exemplu cu privire la preţuri sau la disponibilitate.
În cazul Google Play Store şi Google Store, compania va furniza informaţii precontractuale clare privind costurile de livrare, dreptul de retractare şi disponibilitatea opţiunilor de reparare sau de înlocuire. În plus, Google va facilita şi modul de obţinere a informaţiilor privind societatea (de exemplu, denumirea sa legală şi adresa) şi coordonatele pentru un contact direct şi efectiv (de exemplu, prin intermediul unei permanenţe telefonice).
De asemenea, va indica clar modalitatea prin care pot fi consultate versiunile Google Play Store din diferite ţări şi să informeze dezvoltatorii cu privire la obligaţiile care le revin în temeiul Regulamentului privind geoblocarea de a face astfel încât aplicaţiile lor să devină accesibile în întreaga UE, precum şi de a le permite consumatorilor să utilizeze mijloacele de plată din orice ţară din UE.