23% dintre elevii
care au început gimnaziul în 2017/2018 s-au pierdut până la
examenul de Evaluare Națională, în 2021, la finalul clasei a
VIII-a. În rural, abandonul a fost masiv, arată un raport al
Ministerului Educației.
Mulți elevi nu mai ajung să termine gimnaziul Foto: Arhivă
”Analiza
rezultatelor la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a
VIII-a 2021” realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare
în Educație din subordinea Ministerului Educației arată situația
dezastruoasă a primei generații de elevi care a terminat gimnaziul
în pandemie.
Raportul face o
analiză a cohortei de elevi de gimnaziu 2017/2021, precum și o
analiză la nivelul clasei a VIII-a prin raportarea numărului de
elevi prezenți la Evaluarea Națională după terminarea clasei a
VIII-a, în 2021 la numărul celor înscriși la examen.
Aproape 40.000, lipsă la apel
Datele arată că
aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu – 23% – nu a ajuns să mai
dea și examenul de final de clasa a VIII-a. Pe parcursul
gimnaziului, din momentul în care elevii au ajuns în clasa a V-a și
până în clasa a VIII-a pierderile școlare au fost de 12, 4%.
Aceste pierderi școlare include abandonul școlar, decesele cazurile
de elevi exmatriculați, de migrație, precum și elevii cu situație
școlară neîncheiată până la examenul de EN 2021.
Numărul total al
elevilor care au trecut în clasa a V-a în 2017/2018 a fost de
159.903, dintre care doar 146.646 a ajuns în clasa a VIII-a, în
anul școlar 2020/2021. Din cei ajunși în clasa a VIII-a, 7.000 de
elevi s-au pierdut, astfel că numărul celor care au absolvit
gimnaziul a fost de 140.028. Dintre cei care au absolvit, s-au
înscris la EN 131.180 de elevi și s-au prezentat la examene
121.185. Doar 77% dintre elevii care a început gimnaziul a reușit
să mai și dea examen. Între numărul total al elevilor înscriși
în clasa a V-a și al celor care s-au prezentat la examene, la
finalul clasei a VIII-a, este o diferență de 40.000.
Față de urban,
în rural, numărul elevilor pierduți pe parcurs este sensibil mai
mare. Astfel, au întrat în clasa a V-a, 72.116 elevi din mediul
rural și s-au prezentat la EN în 2021, 47.382 de elevi, din 53.210
înscriși, reprezentând 65,7%. La oraș, din 87.787 de elevi
înscriși în clasa a V-a în 2017/2018 au fost prezenți la EN, în
2021, 75.803, reprezentând 86,3%.
Raportul lucrează
cu patru rânduri de cifre, atrage atenția Ștefan Vlaston, expert
în educație: ”Înmatriculați în clasa a VIII-a, absolvenți ai
clasei a VIII-a, înscriși la EN și prezenți la EN. Spre deosebire
de Bacalaureat, la EN înscriere se face automat de secretariatele
școlilor. În aceste condiții, trebuie văzut de unde este
diferența aceasta între 140.028 de elevi care au absolvit și
131.180 de elevi înscriși? Nu cumva aceștia erau elevi virtuali,
de fapt? Adică înscriși în cataloage ca să primească școlile
finanțarea per capita, dar ei, de fapt, nu vin la ore? Cifrele se
bat cap în cap pentru că se lucrează doar cu surse oficiale care
nu corespund neapărat realității”.
Top județe cu pierderi
Așadar, 34,3%
din elevii de gimnaziu de la țară nu au mai ajuns la exemenul de
clasa a VIII-a, față de 13,7%, la oraș. De la debutul în clasa a
V-a până la finalizarea clasei a VIII-a cu Evaluare Națională,
băieții au înregistrat pierderi mai ample decât fetele (26,3%
băieți și 19,2% fete).
Județele în top
la pierderi de elevi – peste 30% și ponderi reduse de elevi care
susțin EN – 70% – sunt: Caraș-Severin, Brăila, Sibiu, Bihor.
Murel, Călărași, satu-Mare, la polul opus – sub 20% –
aflându-se Bucureștiul și județele neamț, Argeș, Gorj,
Botoșani, Suceava, Harghita, Constanța. Acestea din urmă au,
totodată, ponderi mari de elevi care ajung să dea EN: 91%, în
București și între 80 și 90%, restul județelor enumerate mai
sus.
”Având ca
reper efectivele de elevi înscriși în clasa a VIII-a în anul
școlar 2020-2021, datele evidențiază că 95,5% dintre aceștia au
absolvit clasa a VIII-a, 89,5% s-au înscris la EN VIII 2021 și
numai 84% au fost prezenți la evaluare. Pe medii de rezidență
discrepanțele au fost foarte ample: aproape un sfert (23%) dintre
elevii înscriși în clasa a VIII-a în rural nu s-a prezentat la
evaluare, comparativ cu numai 11% în urban”, se mai arată în
Raport.
Cât privește
rezultatele la EN, majoritatea elevilor care au luat parte la examen
– 77% – au obținut medii generale peste 5. Rezultatele sunt
asemănătoare cu cele din 2020 când ponderea mediilor generale
peste 5 a fost de 76%. De menționat că generația elevilor care a
susținut EN în 2021 a fost ultima la care a contat și media anilor
de gimnaziu la media generală de admitere la liceu.
Notele obținute
de elevi la cele trei probe scrise, respectiv, Limba română,
Matematică și Limba maternă au fost mai mari comparativ cu anii
anteriori. Să nu uităm însă, spune expertul în educațir, Ștefan
Vlaston, că din programa de examen a acestor elevi s-a scos o
cantitate de materie având în vedere pierderile de învățare din
timpul pandemiei.
Rezultatele la EN
pe care le dă ME se referă la cele obținute de elevii prezenți,
mai spune Ștefan Vlaston. ”Nici măcar la cei înscriși la EN.
Dacă ar fi să raporteze aceste rezultate la cei care au absolvit
clasa a VIII-a, proporția ar fi de 50-55%. dar ei raportează
numărul reușiților la numărul elevilor prezenți. Ceea ce dă o
proporție de 75-77%. Dar ceilalți? Nu sunt tot elevii noștri,
plătiți cu banii statului român? ”, adaugă expertul.
De ce nu se prezintă elevii la EN
Miruna
Croitoru, președinta Consiliului Național al Elevilor, spune că,
principalele cauze care duc la neprezentarea la Evaluarea Națională
țin de „modul în care profesorii pregătesc elevii pentru
disciplinele de examen”. Potrivit acesteia, lipsește pilotarea
acestor tipuri de examene, profesorii nu fac la clasă modele de
subiecte date la examen, ci pun accent pe alte aspecte care nu sunt
cuprinse în programa examenelor, ”nefiind vorba despre o evaluare
standardizată” a elevilor.
Cât
privește diferența dintre sexe, menționată în Raport, numărul
fetelor prezente la EN fiind mai mare decât al băieților, Miruna
Croitoru spune că această „poate să vină din constructul social
și din cadrul familiei care nu încurajează elevii spre a-și
finaliza studiile sau spre a merge la orele de consiliere”.
Iulian
Cristache, președintele preşedintele Federaţiei Naţionale a
Asociaţiilor de Părinţi, spune că raportul ME menționează doar
cifre, nu menționează și cauzele pentru care s-a ajuns în această
situație: „Dacă vorbim de
abandon școlar, Ministerul Educației trebuie să facă intervenții
la nivelul familiei. Raportul nu prezintă cauzele pentru care elevii
nu au dat Evaluarea Națională în 2021, ci prezintă doar cifre”.
”Dacă e abandon, e grav”
Acesta
afirmă că la bază ar putea sta mai multe cauze, precum: abandonul
școlar în clasa a VIII-a sau mai devreme, corigența pentru a nu
intra în examen sau chiar și plecarea în străinătate alături de
părinți. „Sunt și elevi care nu doresc să dea deloc EN deoarece
vor să intre pe piața muncii, chiar dacă au 14 – 15 ani. Unii
sunt plecați cu părinții în străinătate, iar alții pot merge
la școala profesională și nu au nevoie de examen”.
Dacă
este vorba de abandon școlar, Iulian Cristache susține că situația
e gravă. „Problema ține de modul în care Ministerul Educației
reusește să contacteze instituțiile de resort, precum Protecția
Copilului, Poliție – acolo unde sunt probleme. Aceste instituții
ar trebui să intervină de când intră copilul în învățământul
preșcolar. Reprezentanții trebuie să meargă la familiile copiilor
cu un număr mare de absențe” și să se intereseze de situațiile
acestora, dacă știu sau nu părinții sau sunt alte cauze, mai spune reprezentantul părinților. El
afirmă că ar trebui să existe și un sistem centralizat privind
situația absențelor elevilor.
„Există
și familii responsabile care nu au bani să trimită copiii la
școală. Din păcate, învățământul nu e atât de gratuit.
Constă hainele, rechizitele”, mai spune Cristache. Cu toate că există ajutoare precum
bursa socială sau cea de studiu, „statul trebuie să verifice dacă
banii sunt folosiți pentru aceste lucruri sau ajung la cârciumă
sau alte locuri”.