25.3 C
București
marți, 30 mai 2023

Poate GPU-ul GeForce de 300 USD din 2022 să depășească GPU-ul de 600 USD din 2016?

Publicat pe


Într-o caracteristică recentă pe care am intitulat-o „2016 Flagship GPU vs 2022 Budget GPU”, am revizuit vechiul GeForce GTX 1080 pentru a vedea cum s-a stivuit GPU-ul Pascal high-end 2016 de la Nvidia în 2022 și pentru că Radeon RX 6600 este unul dintre puținele GPU-uri pe care le putem recomanda cu adevărat chiar acum – poate fi avut pentru doar 260 USD – ne-am gândit că ar putea fi o potrivire interesantă.

Comparația nu a favorizat venerabila GeForce, deoarece Radeon, mult mai nou, a fost în medie cu 20% mai rapid la 1080p și cu 14% mai rapid la 1440p. Totuși, a fost impresionant să vezi că după șase ani GTX 1080 rămâne un procesor grafic capabil, chiar dacă nu este ceva la care ar trebui să fii atent pe piața second-hand.

Asta ne-a pus pe gânduri totuși. Văzând că GTX 1080s se vând, în general, cu ~ 200 USD folosite, sau aproximativ cât ați plăti pentru un Radeon 6600 folosit, cum se compară noul GeForce RTX 3050 în toate acestea?

Pentru a recapitula rapid, GeForce GTX 1080 a fost lansat în 2016 (când i-am dat un scor perfect de 100, nu glumesc) pentru 600 USD înainte de a scădea la ~ 500 USD în anul următor. Asta înseamnă că șase ani mai târziu, RTX 3050 a ajuns la jumătate din prețul respectiv, sau cel puțin trebuia să fie conform MSRP-ului oficial de 250 USD (știi, deficitul de GPU și inflația de altădată).

În realitate, RTX 3050 nu a devenit niciodată disponibil la acel preț și chiar și astăzi costă cel puțin 300 USD, deci jumătate din prețul GTX 1080 MSRP original, așa că hai să mergem cu asta. După mulți ani și mai multe generații de GPU, poate GPU-ul GeForce de 300 USD din 2022 să depășească GPU-ul de 600 USD din 2016?

Pe hârtie este o potrivire interesantă. Compararea numărului de nuclee CUDA este inutilă, deși ambele includ 2560, dar GTX 1080 are cu 100% mai multe unități de cartografiere a texturii și de randare. GTX 1080 ar putea folosi doar memorie GDDR5X, în timp ce RTX 3050 a trecut la GDDR6, dar cu jumătate din lățimea magistralei de memorie, procesorul Ampere de buget are de fapt mai puțină lățime de bandă a memoriei la 224 GB/s față de 320 GB/s, ceea ce este un lucru masiv. 30% reducere acolo.

Puterea de procesare este totuși aproximativ aceeași, iar RTX 3050 beneficiază de suport hardware pentru tehnologii precum calculul asincron și DirectX 12 și, desigur, prin utilizarea celei mai recente arhitecturi Nvidia, obține o optimizare mai bună a driverului.

Pentru testare, folosim sistemul nostru de testare Ryzen 7 5800X3D folosind 32 GB de memorie DDR4-3200 CL14 împreună cu cele mai recente drivere de afișare disponibile. Bara redimensionabilă a fost folosită pentru toate cele 50 de jocuri pe care le-am testat la 1080p și 1440p. Vom arunca o privire atentă asupra datelor pentru aproximativ o duzină de titluri înainte de a trece la graficele obișnuite de defalcare.

Benchmark-uri

Începând cu Hitman 3, constatăm că RTX 3050 a fost cu 18% mai rapid la 1080p și cu 21% mai rapid la 1440p, unele câștiguri serios de performanță pentru noul GPU Ampere. Acestea fiind spuse, aceasta este o afișare foarte slabă pentru GTX 1080, deoarece am văzut-o prost în comparație cu RX 6600 și Vega 64 în testele anterioare, așa că nu ne așteptăm ca aceste marje să fie norma.

Un alt titlu prost pentru Pascal este Warhammer III, unde performanța lui GTX 1080 este oribilă, având o medie de doar 42 fps la 1440p. RTX 3050 a fost cu aproximativ 50% mai rapid la ambele rezoluții testate și credem că acest lucru se datorează parțial lipsei de calcul asincron la nivel hardware pe GTX.

În continuare avem War Thunder, care este un joc vechi care este încă foarte popular astăzi și te-ai aștepta la un nivel destul de bun de optimizare pentru Pascal pentru acesta. Cu siguranță, acesta pare să fie cazul, deoarece GTX 1080 a fost cu aproape 30% mai rapid la ambele rezoluții testate.

Trecând la Rainbow Six Siege, găsim performanțe competitive între cele două GPU-uri GeForce și ambele sunt cu siguranță suficient de rapide pentru a vă bucura de acest titlu, chiar și într-un cadru competitiv.

Scăderile de 1% ale noului RTX 3050 au fost mai consistente, dar în general experiența a fost încă bună cu GTX 1080.

Un alt joc în care RTX 3050 funcționează bine în comparație cu GTX 1080 este Cyberpunk 2077, oferind aproximativ 10% mai multă performanță la ambele rezoluții testate. Bănuim că suportul pentru drivere pentru Pascal este la un nivel decent pentru această lansare masiv, iar în schimb, deficiențele GTX 1080 aici se datorează arhitecturii Pascal îmbătrânite.

Death Stranding are câțiva ani în acest moment, așa că GTX 1080 nu era atât de vechi când a fost lansat. Prin urmare, nu este chiar deloc surprinzător să vezi că RTX 3050 este depășit cu GTX 1080 bucurându-se de un avantaj de performanță de 15% la 1080p și un avantaj de aproape 20% la 1440p.

F1 22 este un joc nou și, totuși, GTX 1080 a reușit totuși să devină mai bun față de RTX 3050, oferind performanțe cu 12% mai mari la 1080p și 9% la 1440p. Acesta este un rezultat impresionant pentru vechea grafică Pascal, iar fanii F1 care au investit într-una acum 5-6 ani ar fi, fără îndoială, foarte mulțumiți, dacă l-ar folosi și în prezent.

Pentru fanii sim-urilor de curse, GTX 1080 este încă foarte viu și este cu siguranță mai capabil decât RTX 3050, deoarece a fost cu 14% mai rapid la 1080p și apoi cu 19% mai rapid la 1440p. O victorie clară aici pentru tehnologia mai veche, când un GPU GeForce modern de 300 USD se luptă să elimine vechea armă.

Halo Infinite este un joc nou și este un exemplu în care RTX 3050 este capabil să lupte cu GTX 1080, învingându-l cu o marjă subțire la 1080p și apoi potrivindu-l la 1440p.

Rezultatele Hunt: Showdown sunt interesante, ambele GPU-uri au livrat aceleași 101 fps la 1080p, dar GPU-ul Pascal a preluat controlul la 1440p, oferind cu 17% mai multe cadre și am pune această diferență pe lățimea de bandă a memoriei.

Am văzut de câteva ori că GTX 1080 se descurcă mai bine la o rezoluție mai mare, deoarece se bucură de un avantaj de lățime de bandă de 30%, asta are sens.

Counter-Strike Global Offensive este un alt clasic, așa că nu este surprinzător că GTX 1080 funcționează bine aici. Rezultatele 1080p par puțin limitate de sistem, dar odată ce ajungem la 1440p, devine mai limitată de GPU și din nou lățimea de bandă superioară a GTX 1080 îi oferă un avantaj clar, permițând parțial o performanță cu până la 29% mai mare.

Performanța God of War este tragică pentru RTX 3050. Doar 60 fps la 1080p, ceea ce face ca GTX 1080 să fie cu 57% mai rapid și apoi cu 78% mai rapid la 1440p. Având în vedere că acesta este un titlu nou, cel puțin pentru PC, probabil te-ai fi așteptat ca RTX 3050 să se descurce mult mai bine, cel puțin potrivindu-se cu vechiul GTX 1080, dar se pare că nu.

Forza Horizon 5 duce la egalitate la ambele rezoluții testate. GTX 1080 a fost cu câțiva cadre mai rapid, dar este suficient de aproape pentru a numi egalitate și ambele GPU-uri au oferit performanțe foarte redate folosind presetarea „de înaltă calitate”, deci un rezultat bun în general.

Rezumatul performanței

Este greu de spus în mod concludent cum se compară aceste două GPU-uri pe baza eșantionului de jocuri la care tocmai ne-am uitat. Uneori, RTX 3050 era mult mai rapid, alteori mult mai lent și, ceea ce părea că jumătate din timp, erau cam la fel.

Totuși, am testat un total de 50 de jocuri, așa că haideți să vedem defalcarea completă…

La 1080p vedem că, în general, RTX 3050 a fost de fapt cu 6% mai lent decât GTX 1080 și acesta este un rezultat foarte dezamăgitor. A existat o mică selecție de jocuri în care noul GPU Ampere a fost mai rapid și, deși a fost mult mai rapid în câteva cazuri, a fost mult mai lent în multe altele.

Au existat doar 14 jocuri în care marjele au fost de 5% sau mai puțin în orice direcție, cu 20 în care RTX 3050 a fost mai lent cu o marjă de 10% sau mai mare. Așadar, în general, în 2022, GTX 1080 este încă produsul superior în ceea ce privește performanța în jocuri, ajungând pe primul loc mult mai des.

Când ne uităm la rezultatele 1440p, lucrurile arată și mai bine pentru vechiul GPU Pascal. Aici găsim 22 de jocuri în care RTX 3050 a fost mai lent cu o marjă de 10% sau mai mare. Este aproape jumătate din jocurile testate.

Ce am învățat

Este corect să spunem că progresul în segmentul GPU de buget a fost destul de stagnat în ultimele generații. Ai putea argumenta că obținerea echivalentului a două generații mai vechi de performanță high-end la nivel de intrare este bun, dar apoi îți dai seama că nivelul de intrare a trecut la 300 USD, și nu la 200 USD sau mai puțin, iar asta devine rapid mult mai puțin interesant.

Cealaltă problemă cu acest punct de preț este că, la prețul actual de 300 USD, RTX 3050 devine jenat de Radeon RX 6600. GPU-ul AMD este în jur de 260 USD și oferă de obicei performanțe mult mai bune. Deci, în mod realist, RTX 3050 ar trebui să nu aibă un preț mai mare de 220 USD sau mai aproape de 200 USD pentru a-l face mai atrăgător.

GeForce GTX 1080 a reușit, de asemenea, să reziste șase ani ca un GPU foarte utilizabil. Șase ani înseamnă mult timp în hardware-ul computerului, darămite performanța grafică, așa că credem că rămânerea foarte utilizabilă este standardul de aur pentru un astfel de produs vechi. La jumătate de preț, RTX 3050 ar putea fi puțin mai ieftin, dar vei obține confortabil șase ani din el? Nu suntem siguri, nici încrezători, dar suntem dornici să ne revedem în 2028 pentru o revedere de 50 de jocuri.

Până atunci, RTX 3050 va rămâne cel mai dezamăgitor GPU Ampere și un mister complet în ceea ce privește modul în care echipa ecologică este capabilă să schimbe un produs sub egal la un astfel de premium.



Sursa: newit.ro

Mai multe stiri

Ultimele Stiri